donderdag 26 januari 2017

Elsa en Libelle

Vorige blogpost meldde ik het al: de laatste tijd wordt mijn stikmachine ingenomen door 2/3 dochters. Niet dat je mij hoort klagen hoor, mijn moederlijke trots borrelt onstuimig verder!


Eigenlijk is het gewoon huiswerk. In hun school kunnen ze in hun laatste jaar twee lesuren vrij kiezen. Hun voorkeur ging naar 't stofkot, waar ze naailes krijgen van mevr. Vercauteren. Lise maakte bij Hilde de Elsa blouse. Ze koos een zeemvellen stofke, zo voelde deze stof aan. Heel prettig en zacht om te dragen maar een hel als je fout bent. Dat tornen in die stof is verschrikkelijk! En dat is nog zacht uitgedrukt.


En zoals iedere naaisters moest ook zij wat aftornen. Toen ze een laatste onoplettendheid deed en de twee mouwen er verkeerd in stikte, hadden noch zij noch ik de moed om gans de boel uiteen te halen. Je ziet het enkel aan de mouwsplitten die daardoor op een verkeerde plaats staan. Maar kijk, het bloesje belandde al meermaals in de wasmand en wordt met trots als haar eigen zelfgemaakt stuk gedragen!


Door deze bedrijvigheid had ik geen plaats achter mijn machine en nam ik twee priemen ter hande. De Libelle cardigan leek wel iets voor mij. Dat dit lang geleden was, resulteerde in het verkeerd interpreteren van de patroonsbeschrijving en bijgevolg veel te lange mouwen. Wat ik pas opmerkte wanneer de trui ineen stak. Een trui die oorspronkelijk bedoelt was voor mezelf maar om één of andere reden maakte ik een telfout en maakte hun maat, wat ze niet erg vonden.

 
Patroon: Elsa blouse - LMV sept/okt 2016
Patroon: Libelle cardigan - LMV 5/2015






10 opmerkingen:

  1. En zo passen ze zelfs bij elkaar, de zusjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh super! En sjiek jongens toch, zo'n talent in't straat :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke invulling van de vrije ruimte! Zou ik bij ons ook eens moeten voorstellen!
    Had je niks gezegd, we zagen alleen maar een mooie bloes, netjes afgewerkt.
    Het overkomt menig naaister de laatste tijd! Ik las deze fout al meerdere keren! 't hangt in de lucht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, zo leuk dat ze de mogelijkheid hebben om naailes te volgen! En tof om te zien dat ze zo'n prachtige blouse maakte! Ik vind 'm heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vrouw, wat een pracht heb jij daar in huis lopen! En wat een talent!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig, dat je zo de microbe hebt doorgegeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoedje af voor die dochters zenne!
    En gij hebt natuurlijk ook een schoon stuk afgeleverd maar dat zijn we al gewoon eeh :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier geef ik ook naailes in de vrije ruimte van het 5de jaar, plezant wel!
    Ik ben grote fan van de cardigan: echt mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waw, wat een prachtige dochters heb jij! Enne, talent hebben die blijkbaar ook, super.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh waw, zo mooi, allebei! Dat is een perfecte stofkeuze voor de Elza blouse! En de cardigan ziet er prima uit, lange mouwen zijn super comfy! Ik ben aan de mijne (nog steeds) bezig :-D

    BeantwoordenVerwijderen